Так от, щоб не потрапити в халепу при покупці і вибрати зарядне з найкращим ефектом і віддачею, треба знати його основні робочі характеристики та функції, що виконуються.
Багато в чому ці показники залежать від того, за яким принципом працює зарядне, яка задіяна технологія. А на сьогоднішній день таких технологій лише дві: імпульсна та трансформаторна.
Виходячи з цієї причини, все велика різноманітність зарядок для автомобільного акумулятора поділяються на два великі класи:
- Імпульсні зарядні;
- Трансформаторні зарядні.
Класифікація зарядних пристроїв за принципом роботи
Трансформаторні:
Ми розпочнемо знайомство саме з них, бо трансформатор – поняття відоме та зрозуміле. Воно добре знайоме навіть новачкам в автомобільній справі, оскільки фізику в школі вчили всі, а сутність трансформаторної технології не змінюється десятиліттями. А навіщо змінювати, якщо вона перевірена, випробувана та дуже надійна? А ще – досить недорога та цілком ефективна.
Принцип дії – основа на роботі трансформатора. Як пам’ятаємо зі школи, він є магнітним стрижнем, на який щільно намотана обмотка. Характеристики та якість роботи трансформатора залежить від кількості обмоток та матеріалу провідників. Суть у тому, що це прилад працює з урахуванням явища електромагнітної індукції. Його основне завдання – знизити напругу з 220 до 12В, а для перетворення зі змінного струму на постійний використовується діодний міст.
Тобто змінний струм зі стандартної мережі стає постійним, і в цьому своєму стані і заряджає автомобільний акумулятор. До трансформатора підключено випрямляч, він змінює показники напруги. Якщо в розетці 220 Вольт, то трансформаторний зарядний пристрій видає на виході не більше 14-15 Вольт, що є прийнятним для кожної АКБ.
Приступаючи до зарядки з трансформаторним ЗУ, необхідно встановити показник зарядного струму в розмірі 10% від ємності батареї (наприклад, ємність 50 Ампер годин, струм зарядки 5 Ампер і т.д.). При цьому напруга змінюватиметься, її динаміка залежить від того, наскільки розряджений акумулятор.
Основні характеристики трансформаторних ЗП:
- Постійний струм;
- Динамічна напруга.
Імпульсні:
Імпульс – технологія сучасна, а тому більш просунута та ергономічна. Основний її принцип – вплив на акумуляторну батарею автомобіля високочастотним струмом. Таким чином, заряджання відбувається шляхом подачі малих імпульсів. Для виконання процесу зарядки не потрібен магнітний стрижень, ні мідна або алюмінієва обмотка, тому імпульсні зарядні пристрої маленькі і легкі.
Щодо показників струму та напруги, то конструкція цих приладів така, що «залізної та непорушної» константи, як у трансформаторів, не існує.
Вони можуть:
- Заряджати АКБ постійним струмом та динамічну напругу;
- Видавати постійну напругу та змінний струм;
- Або ж робити комбіновану (змішану) зарядку.
Останній принцип роботи вважається найбільш вдалим та ефективним для батарей різного типу як на легкових автомобілях, так і на мотоциклах або вантажних. На початку процесу подається постійний вольтаж, показник якого регулюється автоматично. Потім вмикається постійний струм, величина якого контролюється автоматикою. Але такий спосіб можливий лише на ЗУ, де є автоматична система контролю роботи.
Щодо першого пункту, то саме так працює і трансформаторна зарядка. Другий спосіб (постійний вольтаж) хороший тим, що мережа контактує безпосередньо з батареєю, тому можна заряджати її частково, коли потрібно лише невелика підзарядка. Тут дуже важливий контроль етапів, що відбуваються, а батарею бажано вилучити з машини, дбаючи про її захист і свою безпеку.
Трансформаторне ЗУ: плюси та мінуси
Намагнічений стрижень разом із численними витками проводів – це громіздка споруда. У сучасних трансформаторних зарядних саме обмотка займає 90% ваги та розміру всього пристрою. Так, виходить важко, проте дешево і перевірено багатьма поколіннями автомобілістів.
Плюси:
- Низька ціна;
- Рідкісні поломки;
- Простий та дешевий ремонт;
- Надійна та зрозуміла конструкція.
Мінуси:
- Важкі та великі. Настільки незручні у транспортуванні та зберіганні, що на автопрактиці застосовуються все рідше та рідше;
- Вимагають присутності користувача під час заряджання та постійного контролю процесів, що не завжди зручно;
- Потрібно чітко дотримуватися умов – сила струму не більше 10% від ємності АБ, інакше електроліт кипить і випускає клуби пари;
- Кожні півгодини (чи хоча б через кожні 40-50 хвилин) потрібно заміряти силу струму;
- Перед підключенням слід визначити рівень заряду самого акумулятора.
Як бачимо, трансформаторні зарядні пристрої – штука надійна та недорога, але з нею потрібно повозитися.
Імпульсні зарядні: переваги та недоліки
Використання імпульсних зарядок дає користувачеві суттєві переваги.
Їх чимало:
- Невеликі габарити, компактність, а також легка вага, що зумовлено відсутністю важких трансформаторних витків. Ці характеристики важливі при перевезенні та зберіганні. Актуальні вони і при використанні зарядки, так як з легким приладом легко управлятися, ніж з важким;
- Автоматизація процесів. Найзручніша імпульсна зарядка – з автоматичним контролем, де всі процеси керуються вбудованими програмами. Невеликий мікропроцесор усередині визначає ємність АКБ, ступінь зарядки, режим та вольтаж. Це дуже зручно – немає потреби у прив’язці до місця, де заряджається автомобіль. Не треба постійно щось заміряти, думати, прикидати, поглядати і розглядати. Таких імпульсних зарядок нині випускають більшість представлених моделей. Але не всі імпульсні ЗУ – «розумні», є простіше. Ви можете зустріти у продажу імпульсне ЗУ з ручним регулюванням, яке вимагає до себе більше уваги. Є й моделі з напівавтоматичним контролем, які мають виставити параметри, а потім можна залишати без нагляду. Тому при покупці звертайте увагу на тип роботи – автомат, ручний або напівавтомат,
- Досконала захисна система. В імпульсних пристроях безліч різних стабілізаторів, регуляторів, теплових і електронних релюшок. Результат – ваша АКБ аж ніяк не страждає від зарядки, її ресурс не коротшає;
- Повний контроль – виключення перегріву та закипання;
- Своєчасні підказки на дисплеї, що зводять ризик несправностей до мінімуму. Індикація відбувається, якщо щось десь не так приєднали, або силу струму не ту вибрали. «Розумне» ЗУ не тільки попереджає, але ще й пропонує варіанти – як вирішити проблему, що виникла;
- Наявність різних режимів. У тому числі спеціальний режим швидкого заряду – «BOOST». Він дозволить відновити ємність батареї за 5-10 хвилин. Хоча такий спосіб рекомендують обирати рідко, бо він жорсткий для батареї, призводить до її передчасного зношування. Зате в разі нагальної потреби – потрібно терміново їхати, а акумулятор «сел» – швидкісна зарядка дуже до речі.
Мінуси:
- Всі недоліки вміщаються в одній посилці – “б’є по кишені”.
І, на жаль, не лише при покупці. Справа в тому, що всілякі датчики, індикатори та регулятори – це добре для роботи, але погано при потребі ремонту. Якщо виникає поломка, відновлення приладу виявляється небезпечно великими грошовими татами. Настільки великими, що ремонтник у майстерні рекомендує: краще вам купити новий пристрій, ніж ремонтувати старий.
А щодо цін при покупці імпульсних зарядних приладів , то я вважаю, що так, вони зависокі, але цілком доступні. Дозволити собі «розумне» багатофункціональне ЗУ може будь-який автомобіліст України, не кажучи вже про професіоналів, які працюють на СТО чи майстерні.
Висновки та поради щодо вибору
Отже, роблячи собі вибір «імпульсне чи трансформаторне», ви чітко розумієте, що у різних типах приладів діють дві абсолютно різних технології.
Ці типи зарядних пристроїв докорінно відрізняються один від одного:
- Конструкцією;
- процесами, що відбуваються;
- Характеристиками струму та напруги;
- захисними системами;
- функціоналом.
Що нам дають ці знання? Відповідь проста – можливість правильно вибрати зарядний пристрій для автомобільного акумулятора.
Наприклад, якщо ви власник так званої «необслуговуваної» акб, то постійним струмом навряд чи її зарядите. Для неї краще використовувати прилад, що має константну напругу, тобто імпульсний. А ось трансформаторний пристрій не підійде, оскільки своїм постійним струмом він шкідливо впливає на електроди акумулятора.
Якщо ж до вашої АКБ однаково ефективно підійде і імпульсна зарядка, і трансформаторна, тоді вибирайте, що краще за такими параметрами:
- Ціна. Досить вагомий аргумент. Імпульсні коштують дорожче, і їх ремонт недешевий;
- Розмір. Трансформаторні великі, імпульсні – маленькі та легкі. Прилад можна повісити на гачок, на стіну в гаражі, місця він зовсім не займає;
- Контролювати процес самому або віддати все до рук «розумної» зарядки. Відпочивати і не звертати уваги на процес заряджання ви зможете тільки з імпульсним пристроєм. Трансформаторне потрібно контролювати, щоб не було перезаряджання, і не закипів електроліт;
- Стильно, круто і сучасно – це все про імпульсну зарядку. Трансформаторна ж вважається пережитком минулого, хоча це цілком надійна та перевірена роками роботи технологія.
В принципі, яку технологію ви не обрали – імпульс або трансформатор, не менш важливі і технічні параметри приладу. Основний їх – максимальна величина струму зарядки. Тут при виборі є безліч нюансів, але, як і трансформаторному зарядному пристрої, так і в імпульсному ЗУ, орієнтуйтеся приблизно на показник 1:10. Тобто, для АКБ ємністю 75 Ампер-годин потрібно зарядний пристрій, що видає струм 7,5 Ампер. Це мінімум, що вам потрібно.
А взагалі раджу брати зарядне із запасом по струму, адже робота на межі можливостей у будь-якому випадку вкорочує життя будь-якій техніці, і зарядному пристрої, в тому числі. До того ж, а раптом ви купите новий автомобіль, а у нього батарея буде більш ємна? Ось зарядка із запасом знадобиться.
Загалом, щоб досягти безпечного і максимально продуктивного заряду, обов’язково з’ясуйте при покупці, за якою технологією працює зарядка, що сподобалася. А потім визначайте пікову величину зарядного струму, з якими батареями працює прилад, яка ємність акумулятора допустима максимум, який вольтаж зарядки, які режими та функції доступні